Zoveel trage wegen, en nog veel meer mensen die ze gebruiken.
Maak je activiteit zo ruim mogelijk bekend.

#1 Maak je eigen achterban warm

Begin bij de mensen die je het best kent: nodig de leden van je organisatie uit, je familie, buren en vrienden. Vraag hen uitdrukkelijk om zelf ook andere mensen uit te nodigen, en je te helpen bij het verspreiden van het promomateriaal dat we je zullen opsturen of dat digitaal beschikbaar is. En mail hen zeker een link naar het programma op deze website of jouw specifieke activiteit. Ben je vertrouwd met sociale media? Maak dan zeker een Facebook-evenement aan van je activiteit, zo kan iedereen die meteen delen.

Ga naar het programma Download het promomateriaal

#2 Spreek het lokale middenveld aan

Laat andere verenigingen in je buurt weten dat je een activiteit organiseert. In elke gemeente vind je wel een afdeling van de scouts, Natuurpunt, Pasar of een andere organisatie die vaak op pad gaat. Denk ook aan de lokale wandelclub, Femma, de Fietsersbond, een mountainbikeclub of ruitergroep. Organiseer je een culturele activiteit? Denk dan ook aan de heemkundige kring of zelfs de fanfare die jaarlijks een ommegang doet.

Je kan aan al deze groepen ook vragen om je activiteit te delen via hun kanalen - online of via een affiche. Contactgegevens van deze verenigingen kan je via de gemeente opvragen.

Wat moet er zeker op je uitnodiging staan?

1. De titel van je activiteit en een korte omschrijving

2. Datum, uur en plaats van afspraak

3. Wel of niet toegankelijk voor kinderwagens en mensen in een rolstoel

4. Eventueel: spullen waar deelnemers zelf voor moeten zorgen. Denk aan aangepaste kledij, laarzen, picknick, gereedschap...

#3 Communiceer in heel je gemeente

Vraag aan de gemeente om je activiteit bekend te maken in het gemeentelijke infoblad en op de website van de gemeente. Weet wel dat je dat ruim op voorhand moet doen, vaak al in augustus voor publicatie in oktober.

Als je je activiteit op onze website registreert, sturen we je in de eerste helft van september een pakket affiches en flyers op per post. Hang ze op bij je bakker, supermarkt, bibliotheek en zeker ook op de startlocatie van je activiteit. De gemeente kan eventueel helpen bij de verspreiding.

Huis-aan-huisbladen hebben vaak een activiteitenrubriek met alle plaatselijke activiteiten. Publicatie is vaak gratis. Je vindt hun contactgegevens gewoon in de bladen zelf.

Wij zorgen er voor dat àlle geregistreerde Dag van de Trage Weg-activiteiten op Uit in Vlaanderen verschijnen. Dat kan wel enige tijd duren.

#4 Betrek de pers

Een persbericht gericht aan de regionale redactie van de krant of televisie is altijd een goed idee. We hebben een > standaardpersbericht voor je klaarstaan. Pas het aan en mail het naar je lokale perscontacten een paar dagen vóór de Dag van de Trage Weg. Om je slaagkansen op persaandacht te verhogen, kan je net na het verzenden van je persbericht de redacties even opbellen.

Het e-mailadres of het telefoonnummer van de lokale pers vind je snel via het internet. Of je kan terecht bij je gemeente, die zeker een lijst bijhoudt van alle lokale kranten, radio, TV en freelance journalisten.

hou het positief

Je actie mag gerust een gezonde portie kritiek bevatten, maar vermijd al te scherpe taal. Dat schrikt veel mensen af. Aandacht vragen voor afgesloten of bedreigde paden is belangrijk, maar zorg ervoor dat je actie plezant is. Dat wekt veel meer sympathie op en blijft langer hangen.